به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید رضا صالحی امیری، با حضور در محل کاخ موزه اقوام سن‌پترزبورگ و افتتاح نمایشگاه «ایران زیبا»، بیان کرد: در این نمایشگاه تلاش کرده‌ایم تا گوشه‌ای از زیبایی‌های کشور ایران را در معرض دید علاقه‌مندان و مردم خوب کشور روسیه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با آن‌که بیش از نیمی از سرزمین ایران کویری و حدود یک سوم آن کوهستانی است و تنها بخش کوچکی از ایران، شامل جنوب دریای خزر و بخشی از خوزستان، از جلگه‌های حاصل‌خیز تشکیل شده است، افزود: به اذعان غالب کسانی که حداقل یک بار به ایران سفر کرده و این سرزمین را گشته‌اند، ‌ به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیمی، تنوع فرهنگی و شیوه‌های زیست انسانی، و از نگاه تاریخی و تمدنی و آثار و اشیای به‌جا مانده از پیشینیان که در نوع خود با درخشان‌ترین تمدن‌های جهان از آناتولی تا چین و از روم باستان تا مصر قابل مقایسه است، از دیدنی‌ترین نقاط این کره خاکی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اینکه تنوع زبانی، قومیتی، دینی و مذهبی در ایران امروز نمادی از عمق و گستردگی فرهنگ این سرزمین است که در خود ابعاد گوناگون دیگری را جای داده و نشان از وسعت مشرب و سلوک ایرانیان دارد، تصریح کرد: ایران امروزه از قومیت‌های زیادی از جمله آذری، کرد، بلوچ، ترکمن و عرب تشکیل شده است و در ایران در کنار زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی کشور، زبان‌ها و گویش‌های متنوع و متعددی رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه‌های زبانی ایران را به ترتیب فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، گیلکی و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می‌دهند که در مواردی با همسایه شمالی مشترک است.

صالحی امیری ادامه داد: روابط ایران و روسیه چه در سطح دولتی و چه در سطح ملت‌های دو کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و فعالیت‌های دیپلماتیک و نیز روابط اقتصادی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد. این امر نشان از اهمیت کشور روسیه برای دولت ایران دارد و قطعاً توسعه این روابط افق‌های روشن‌تری را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه روسیه و ایران دو کشور بزرگ متمدن و فرهنگی در جهان هستند و دوستی دو طرف عمیق و دیرینه است و مطمئن هستم نمایشگاه «ایران زیبا» به ارتقای دوستی و همکاری دو کشور در زمینه‌های فرهنگی کمک خواهد کرد، اظهار کرد: زیبایی‌های کشور ایران برکسی پوشیده نیست. ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورها است. اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از پنجاه درجه سانتی گراد می‌رسد. با وجود این شرایط در هرگوشه ای از ایران در تمام طول سال مناطق زیبایی وجود دارد که هرکدام در نوع خود دیدنی و قابل تحسین است.

مشاور رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در نمایشگاه «ایران زیبا» عکس‌هایی با موضوعات «مناظر طبیعی»، «میراث تاریخی و فرهنگی»، «معماری ایرانی و اسلامی»، «آثار باستانی»، «میراث جهانی در ایران»، «صنایع دستی و هنرهای سنتی» و نیز «میراث مکتوب و نسخ خطی» به نمایش گذاشته شده و گوشه‌ای از زیبایی‌ها و جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخ دیرینه و میراث ارزشمند فرهنگی ایران نشان داده شده است که امیدوارم زمینه‌ای برای حضور گردشگرانی از جمع شما در ایران و برخورداری از میهمان‌نوازی ایرانیان باشد.

صالحی امیری در پایان با اشاره به ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن»، گفت: ما صادقانه از دوستان کشورهای مختلف جهان که به ایران سفر می‌کنند، استقبال می‌کنیم تا زیبایی و غنای فرهنگی این سرزمین را از نزدیک ببینند، جذابیت ویژه فرهنگی آن را از نزدیک لمس کنند و دوستی و صداقت و میهمان‌نوازی مردم ایران را احساس کنند.

همچنین بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه دولتی روسیه توسط صالحی امیری و ولادیمیر نیزدیلاو امضا و مبادله شد.

این تفاهم‌نامه به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجارب، مبادله اساتید و کارشناسان، مبادله مواد کتابخانه‌ای، برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مشترک و همچنین همکاری‌های پژوهشی، میان دو طرف به امضا رسید.

در بخشی از این تفاهم‌نامه دو طرف بر بهره‌گیری از تجربه و اطلاعات در زمینه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، کتابخانه رقومی، نسخه‌شناسی منابع خطی، منابع ارزشمند، فراهم‌آوری، فهرست نویسی، منابع رقومی و حفاظت و مرمت، تاکید کردند.

همچنین طرف‌ها در زمینه پروژه‌های پژوهشی مشترک در موضوعات علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، مطالعات مربوط به ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و سایر موضوعات مورد علاقه متقابل و انتشار مقالات تخصصی در نشریات دیگر همکاری خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: این یادداشت تفاهم در یک مقدمه و پنج بند، در شهر مسکو، به امضا رسید.

در خبری دیگر در همین باره، همایش بین المللی ایران شناسی اوراسیا، با حضور هیاتی از ایران در روسیه، آغاز به کار کرد. در این همایش سید رضا صالحی امیری، با بیان اینکه اولین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی، انعطاف پذیری است و فرهنگ ایرانی از تعصب ساختگی و تحجر به دور است، دومین ویژگی این فرهنگ را انطباق پذیری دانست و افزود: تجربه تاریخی ما در دوران هخامنشی نشان می‌دهد که دولت مرکزی ۷۲ ملت را تحت سیطره خود داشت اما همه این ملت‌ها با ۷۲ زبان، نژاد و آداب و رسوم حول یک فرهنگ ملی، گرد آمده بودند.

وی ادامه داد: سومین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی زبان فارسی است. مجموعه شعر، ‌ ادبیات و نسخ خطی که در اختیار داریم، نشان می‌دهد که زبان فارسی عامل ماندگاری فرهنگ ایرانی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان اینکه چهارمین رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی مقاومت است، اظهار کرد: حملاتی به ایران مانند حمله مغول‌ها، کمترین لطمه‌ای را به زبان، آداب و رسوم ایرانی وارد نکرد. امرز فرهنگ روسیه هم در مقابل فرهنگ غربی مقاومت کرده است.

صالحی امیری پنجمین ویژگی فرهنگ ایرانی را عقلانیت فرهنگی دانست و تصریح کرد: فرهنگ ایرانی با تحجر و انسداد هیچ نسبتی ندارد. اگر امروز می‌بینید که خاور میانه در آتش می‌سوزد، ‌ناشی از تعصب فرهنگی است و ایران به دلیل عقلانیت فرهنگی، از این فضا به دور است.

وی با تاکید بر اینکه جوهر فرهنگ ایرانی از خشونت بیزار است، خاطرنشان کرد: ما و روسیه در مقابل تحجر، دژ مستحکمی را ایجاد کرده‌ایم. اگر امروز می‌بینید فرهنگ ایرانی حیات دارد، به دلیل عقلانیت فرهنگی است.

مشاور رئیس جمهوری به ششمین ویژگی فرهنگ ایرانی که تنوع فرهنگی است اشاره و بیان کرد: آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها، بخش عمده‌ای از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما با وجود این تنوع، ‌ شاهد یک انسجام در کشور هستیم.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه چرایی مانایی فرهنگ ایرانی، پذیرش تنوع فرهنگی است، اضافه کرد: هفتمین عامل ماندگاری فرهنگ ایرانی میراث غنی فرهنگی آن است. سرزمین ایران رمزآلود است و نمادهای زیادی از هویت ایرانیان زیر زمین است.

وی هشتمین ویژگی فرهنگ ایرانی رااخلاق گرایی، صلح، سازش و دوستی عنوان کرد و گفت: فرهنگ ایرانی با مفاهیم اخلاقی عجین شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در پایان با بیان اینکه نهمین ویژگی فرهنگ ایرانی گفت‌وگوی فرهنگی است و به همین دلیل، به دیپلماسی فرهنگی باور داریم، اذعان کرد: دهمین ویژگی فرهنگ ایرانی نوگرایی فرهنگی است. فرهنگ ایرانی درک لازم را از بازسازی و نوسازی فرهنگی در خود ایجاد کرده است.