استانها » خراسان رضوی
کد خبر : 519
سه شنبه - 6 مهر 1395 - 16:46
مدیر مجتمع فرهنگی آیه‌ها در مشهد:

فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ریشه دارد

مشهد – مدیر مجتمع فرهنگی آیه‌ها با اشاره به اردوهای راهیان نور گفت: نسل جوان امروز با گذشت چندین سال از دوران دفاع مقدس همچنان با شنیدن آوازه شهدا، سنگ آنان را به سینه می‌زنند.

فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ریشه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، «امنیت»، واژه‌ای که حرف حرف آن را مدیون رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های مردان وزنانی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس با جان‌فشانی و نثار خون خود به ارمغان آورده‌اند. ایثارگران و دلیرمردمانی که در مقابل هجوم و وحشی‌گری متجاوزین، سینه سپر کرده و راه را برای تجاوز و تاراج بیگانگان به خاک پاک کشور سد کردند و بی‌بال پریدند.

در این خصوص گفتگویی با سرهنگ پاسدار حسن باخرد یکی از فعالان در عرصه بزرگداشت دفاع مقدس و نیز مسئول مجتمع فرهنگی آیه‌ها ترتیب دادیم.

سرهنگ باخرد در بیان تاریخچه احداث این مجتمع به خبرنگار مهر گفت: در سال ۸۸ مجتمع آیه‌ها به‌عنوان محل برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و ۲۳ هزار شهید استان، به همت بزرگانی مانند شهید شوشتری و شهید محمدی، با همکاری تمامی نهادهای استان به ریاست استانداری و دبیری سپاه احداث شد.

وی افزود: عمده‌ترین نگاه و دلیل برای راه‌اندازی این مجموعه، توجه به این فرمایش مقام معظم رهبری بود که فرمودند، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست.

سرهنگ باخرد اضافه کرد: ما صدها برگ پرونده، صدها ساعت مصاحبه با خانواده‌ شهدا، صدها برگ وصیت‌نامه و تصاویر منحصربه‌فردی از شهدا، به‌منظور ارائه به جامعه هدف که جوانان و نوجوان کشورمان هستند، جمع‌آوری کرده‌ایم تا برای نشان دادن راه درست به آن‌ها قدمی برداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمام مخاطبین کنگره شهدا، جوانان و نوجوان امروزی هستند، اضافه کرد: شهدا همانند ستاره‌هایی هستند که در شب برای مسیریابی و عدم گم کردن راه استفاده می‌شوند. جوانان با هر ایده، عقیده و گرایش سیاسی با پیروی و ره‌جویی از این ستارگان هرگز راه خود را گم نکرده و می‌توانند در راه درست قدم بگذارند.

مسئول مجتمع فرهنگی آیه‌ها گفت: می‌توان با توجه به تعداد کاروان‌های راهیان نور، که هرساله به مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس اعزام می‌شوند و با مشاهده جوانان و نوجوانانی که باگذشت سی‌وچند سال از دوران دفاع مقدس و تنها با شنیدن آوازه شهدا، سنگ آنان را به سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند، متوجه شد که فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا تا حدی محقق شده است.

وی با ابراز اینکه بزرگداشت یاد و خاطره شهدا و دفاع مقدس نباید به یک هفته معطوف شود، بیان کرد: برنامه های مجتمع آیه‌ها برای تمام سال برنامه‌ریزی ‌شده است و تنها به یک مناسبت خاص و یک روز وابسته نیست. این مجموعه برای بزرگداشت یاد و خاطره جنگ تحمیلی به‌صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در حال انجام فعالیت است.

امروز با شکل متفاوتی از جنگ رو برو هستیم

سرهنگ باخرد عنوان کرد: با اینکه شهدا خود وضعیت فرهنگی و اجتماعی ما را مدیریت می‌کنند ولی متولیان و متصدیان امر باید آگاه باشند که امروزه ما با شکل متفاوتی از جنگ روبرو هستیم. این روزها هر ساعت ما مورد تهاجم قرار می‌گیریم و جمعیت جوان جامعه ما هدف اصلی این تهاجمات هستند.

وی در پایان با خطاب قرار دادن برخی از سخنرانان و راویان گفت: با توصیف شهدا به شکل خیال‌پردازی و خلاف واقع و با خلق شخصیت‌های اسطوره‌ای و دست‌نیافتنی از شهدا، جوانانمان را به‌سوی اینکه شهدا و مسیر شهادت، راهی دست‌نیافتنی است، سوق می‌دهند. شهدا انسان‌های خاکی بودند که فقط راه را به‌درستی انتخاب کرده و از فرصتی که امام خمینی(ره) و اسلام در اختیارشان گذاشته به‌خوبی استفاده کردند، پله‌پله و قدم‌به‌قدم بالا رفته و ستاره شدند.