دانش و فناوری » فناوری اطلاعات و ارتباطات
کد خبر : 181
یکشنبه - 4 مهر 1395 - 15:29
در قالب پروژه «دیتاشیرینگ»؛

تصاویر ماهواره ای ۸ کشور آسیایی به اشتراک گذاشته می‌شود

پروژه «دیتا شیرینگ ماهواره ای» که امکان اشتراک گذاری داده های ماهواره ای را فراهم می کند در میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه، در حال اجرا است.

تصاویر ماهواره ای ۸ کشور آسیایی به اشتراک گذاشته می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ایران به همراه کشورهای چین، بنگلادش، مغولستان، پاکستان، تایلند، ترکیه و پرو، پروژه اشتراک گذاری داده‌های ماهواره‌ای کشورهای عضو اپسکو را پیش می برد.

دیتاشیرینگ ماهواره ای دارای قابلیت­های پیشرفته است که امکان استفاده از تصاویر ماهواره­‌های تحت مالکیت کشورهای عضو اپسکو را برای سایر کشورها فراهم می­‌کند. این امکان صرفا برای محدوده جغرافیایی هر کشور فراهم خواهد بود و می­‌تواند امکانات کاربردی متعددی را برای کشورهای عضو این سازمان فراهم کند.

این تصمیم به تازگی و در خلال برگزاری دهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری­های فضایی کشورهای آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) اتخاذ شده است. براساس این تصمیم، مقرر شد سیستم جدید به اشتراک­ گذاری تصاویر ماهواره ­ای در بین کشورهای عضو اپسکو، به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کند.

محسن بهرامی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و رئیس سازمان فضایی ایران که ریاست این اجلاس را برعهده داشت، نیز چندی پیش در این زمینه گفته است: پروژه اشتراک گذاری داده های ماهواره ای کشورهای عضو اپسکو (دیتا شیرینگ) تاکنون پیشرفت مناسبی داشته و داده ها و دیتای بسیار غنی که در مرکز فضایی ماهدشت موجود است، می‌تواند در سطح بین الملل مطرح و کاربردی باشد.