استانها » فارس
کد خبر : 614
چهارشنبه - 7 مهر 1395 - 12:01
با گذشت ۱۱ سال از خشکی بختگان

احیای تالاب بختگان در حد شعار/ اعتباری تخصیص نیافت

شیراز- ۱۱ سال از خشکی دومین دریاچه بزرگ ایران می گذرد اما احیای تالاب فقط در حد شعار و حرف باقی ماند تا این دریاچه هر روز با شرایط بحرانی دست و پنجه نرم کند.

احیای تالاب بختگان در حد شعار/ اعتباری تخصیص نیافت

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: درحالیکه ۱۱ سال از خشک شدن دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران می گذرد اما همچنان شاهد بی مهری هایی از سوی دستگاه های ذی ربط برای احیای این دریاچه بوده ایم.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: تالاب بختگان بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزگ ایران است که طی چند سال گذشته به طور کامل خشک شده و در حال حاضر از آن فقط نمکزار باقی مانده است.

اصغر مسعودی بیان کرد: وضعیت دریاچه بختگان نیز از نظر اهمیت کمتر از دریاچه ارومیه نیست اما در حال حاضر تمام نگاه ها به سمت احیای دریاچه ارومیه است اما برای احیای بختگان اقدام مناسبی از سوی دستگاه های ذی ربط طی چند سال گذشته صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مطالب در خصوص احیای دریاچه بختگان فقط در حد یک شعار است، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته با خشک شدن دریاچه بختگان مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه به وجود آمده است که به عنوان نمونه می توان به بیکاری و فقر اشاره کرد.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امرار معاش مردم روستاهای اطراف بختگان چه در شهرستان نی ریز و چه در استهبان همواره از راه کشاورزی بوده اما طی چند سال گذشته به دلیل شور شدن زمینهای کشاورزی و کمبود آب کشاورزان بیکار شده و حتی برای تامین مخارج زندگی خود با مشکلاتی روبه رو شده اند.

وی از بیماری به عنوان یکی دیگر از مشکلات مردم این منطقه یاد کرد و افزود: بر اساس گزارشهای مردمی که به دستمان رسیده آمار برخی از بیماریها افزایش داشته که این موضوع به وزیر بهداشت نیز اعلام شده است.

shiraz-4
مسعودی با اشاره ه افزایش پدیده ریزگرد نیز اظهار داشت: طی این سالها با خشک شدن دریاچه بختگان شاهد افزایش پدیده ریزگرد در منطقه هستیم به گونه ای که با هر وزش باد نمک از بستر دریاچه به سمت زمینهای کشاورزی مردم رفته که این موضوع شور شدن زمینهای کشاورزی را به همراه داشته است.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شور شدن آب برخی از روستاهای اطراف بختگان نیز گفت: در حال حاضر آب شرب برخی از روستاهای اطراف این دریاچه کاملا شور شده به گونه ای که با تانکر به مردم منطقه آبرسانی می شود و شرایط به گونه ای است که حتی برای شستن دست و صورت خود نیز با مشکلاتی روبه رو هستند.

اعتباری از سوی معاون رئیس جمهور تخصیص نیافت

وی با انتقاد از اینکه تاکنون کار عملیاتی برای احیای دریاچه بختگان انجام نشده، بیان کرد: وضعیت بحرانی دریاچه بختگان و مشکلات ناشی از آن با جلسه ای به نوبخت معاون رییس جمهور و ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور اعلام شده و با پیگیریهای صورت گرفته مقرر شد اعتباری برای احیای این تالاب در نظر گرفته شود.

نماینده مردم نی ریز و استهبان ادامه داد: با وجود اینکه مدتی از این موضوع می گذرد با وجود پیگیری های صورت گرفته تاکنون اعتباری برای احیای دریاچه بختگان تخصیص نیافته است.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به دریاچه بختگان نیز گفت: بنده به نوبه خود این موضوع را پیگیری کرده تا هر چه سریعتر گامی برای احیای دریاچه بختگان برداشته شود زیرا هم اکنون نیز برای احیای این دریاچه دیر شده است.

مسعودی با اشاره به اینکه خسارات ناشی از خشک شدن بختگان بسیار زیاد است، اظهار داشت: باید همانگونه که تمام توجه ها به احیای دریاچه ارومیه بود مسئولان استانی و نمایندگان فارس هرچه سریعتر این حساسیت را در سطح کشور ایجاد کنند تا برای احیای دریاچه بختگان نیز اقداماتی صورت گیرد.