یادداشت
کد خبر : 1013
جمعه - 29 بهمن 1395 - 19:18
ابوالقاسم علیزاده

نماد مردم‌سالارى دینى و دموکراسى واقعى

راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری به اعتراف خاص و عام، دوست و دشمن، پرشورترین حضور ملت بود و به فضل الهی با همین حرارت و گرمی به استقبال انتخابات ۹۶ خواهد رفت و تکرار حضور انقلابی و پر پیام خود را باری دیگر پای صندوقهای رأی به رخ جهانیان خواهد کشید.

نماد مردم‌سالارى دینى و دموکراسى واقعى

به گزارش ایران دیپلماسی به نقل از خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «تکرار حضور در انتخابات ۹۶‌؛ نماد مردم‌سالارى دینى و دموکراسى واقعى» به شرح ذیل است:

پس از ظرفیت عظیم و مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن که به حق مظهر عزت و اقتدار، وحدت و انسجام خود که خود گواه زنده بودن ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است، این عنصر انتخابات می‌باشد که تجلیبخش حضور پرشور و کارساز و دشمنشکن مردم غیور و همیشه در صحنه میباشد. مردم نجیبی که علیرغم تحمل مشکلات فراوانی که در حوزههای مدیریتی و اجرایی کشور وجود دارد، پشت انقلابش را خالی نکرده و همواره آنجا که لازم باشد با همان شور انقلابی و عاشورایی سالهای اولیه پیروزی انقلاب به صحنه میآید. نمونه بارز آن راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری بود که به اعتراف خاص و عام، دوست و دشمن، پرشورترین حضور ملت بود و به فضل الهی با همین حرارت و گرمی به استقبال انتخابات ۹۶ خواهد رفت و تکرار حضور انقلابی و پر پیام خود را باری دیگر پای صندوقهای رأی به رخ جهانیان خواهد کشید.
چند ماهى به انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ۹۶ نمانده است که مجریان و ناظران و نیز مردم شریف و بصیر ایران اسلامى با شیبى هرچند ملایم، خود را براى انتخابات ریاست جمهورى و شوراهاى اسلامى شهر و روستا در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ آماده مى‌کنند. مهم‌ترین موضوعات راهبردی که از فرمایشات و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) در خصوص انتخابات استنباط مى‌شود که البته مطابق با مصالح و منافع ملى نیز تلقى مى‌گردد را با هم مرور مى‌کنیم. انتظار مى‌رود از تمامى کسانى که عِرق ملى داشته و نسبت به عزت و آبروى نظام و کشور اسلامى ایران حساسیت و تعصبى دارند، مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

۱.     حضور مردم به‌عنوان یک اصل تکلیف‌مدارانه و واجب‌
مشارکت و نفس حضور مردم در عرصه انتخابات و رأى‌دهى، فراتر از یک حق حقوقى و قانونى محض که در دموکراسى‌هاى غربى به آن تکیه مى‌شود، تلقى مى‌گردد. در نگاه دینى، این کنش اجتماعى و سیاسى علاوه بر آن‌که حق قانونى افراد است، به‌عنوان یک عمل عبادى و فریضه‌اى الهى بهحساب مى‌آید که در نتیجه، نیاز به قصد قربت دارد. نگاهى که از یک عملیات سیاسى عرفى محض در نظامهاى سکولار، یک رفتار سیاسى عبادى هدفمند و پویا مى‌سازد و این‌گونه است که طبق فرمایش مقام معظم رهبرى(مدظله‌العالى) «هرکس که به‌خاطر تثبیت نظام و به‌خاطر انجام وظیفه، رأى در صندوق انداخته است و… پیش خدا مأجور است.» و یا به‌عبارت دیگر: «شرکت و حضور در انتخابات براى مردم، هم یک فریضه سیاسى است، هم یک فریضه دینى… این مهم‌ترین مسأله در باب انتخابات است، یعنى حضور مردم.» بنابراین نفس حضور به‌عنوان یک وظیفه و تکلیف دینى و انقلابى و ملى، موضوعیت دارد. چه آن‌که بهمنزله یک عملیات سیاسى اجتماعى تلقى مى‌شود و هر برگ رأى، بهسان قطره خون شهیدى، چهبسا در تثبیت نظام و تقویت آبرو و عزت کشور و میهن اسلامى‌مان ایران اثر خواهد داشت.

۲.     مشارکت حداکثرى در انتخابات‌
در نظام مقدس جمهورى اسلامى به‌دلیل آن‌که بعد از نصرت و عنایات خداى متعال و ایمان به امدادهاى غیبى حضرت حق(جل و علا) این مردم هستند که کانون قدرت و اقتدار نظام مى‌باشند و لذا نه تنها حاکمیت ذره‌اى واهمه از شرکت و حضور ندارد که تشویق به حضور حداکثرى نیز مى‌نماید و بلکه ایده‌آل را در انتخابات، ظرفیت‌سازى براى رأى‌دهى همه آنان که به لحاظ قانونى در شرایط رأى هستند، مى‌داند لذا از این روى صرف حضور مردم پاى صندوقهاى رأى کفایت نخواهد کرد و بلکه آنچه در این مجال به‌عنوان یک راهبرد اساسى، نظام اسلامى را بیمه مى‌کند عبارت است از حضور حداکثرى و نمایش شور و اشتیاق بى‌حد و حصر آحاد مردم براى رقم زدن انتخابی مسئولانه و سرنوشت‌ساز و لذا مقام معظم رهبرى در دیدار با دانشجویان بسیجى مى‌فرمایند: «تلاش شما باید این باشد که مشارکت در انتخابات را به‌معناى حقیقى کلمه حداکثرى کنید.»
احساس مسؤولیت تکتک مردم شریف ایران نسبت به سرگذشت و آینده خود درواقع بهمنزله سرمایه ملى تلقى مى‌گردد و هرچه این حضور بیشتر شود، در سربلندى و پایدارى ملت ایران اثرگذارتر خواهد بود.
در اندیشه امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) به‌عنوان رهبرى هوشمند و ژرف‌نگر و دیده‌بانى تیزبین، شکل‌گیرى مردم‌سالارى دینى که عامل پایدارى ملت است، در گرو شرکت، حضور، اراده، ارتباط فکرى، عقلانى و عاطفى مردم با تحولات کشور مى‌باشد که اینهم جز با یک انتخابات صحیح و همگانى و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست، بهطورىکه ایشان بر این باورند که «هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهد بود، دوستان شما هم در دنیا خوشحال مى‌شوند.»

۳.     انتخابات در ایران، مظهر مردم‌سالارى دینى و دموکراسى واقعى‌
بهحق ازجمله برکات انقلاب اسلامى، احیاى ایفای نقش مردم در سرنوشت خویش آن‌هم به‌طور واقعى، تحت عنوان مردم‌سالارى دینى بوده است که البته جلوه واقعى از دموکراسى را به رخ دنیا مى‌کشد.
امام خمینى(ره) طلایه‌دار چنین راهبرد و حرکتى بود، ایشان با الگوگیرى از حکومت نبوى و علوى (صلوات الله علیهما) تجربه‌اى نو فراروى مسلمانان و بلکه جهانیان قرار داد و بهروشنى و در نهایت باور و ایمان به ملتش اعلام کرد که این شیوه حکومت‌دارى از شیوه‌هاى موجود در دنیا برتر است. ایشان در بیانى مى‌فرمایند: «ممکن است دموکراسى مطلوب ما با دموکراسى‌هایى که در غرب هست، مشابه باشد اما دموکراسىای که ما مى‌خواهیم به‌وجود بیاوریم، در غرب وجود ندارد و دموکراسى اسلامى، کامل‌تر از دموکراسى غرب است.»
امام خمینى(ره) هم منتقد اصل و اساس دموکراسى غربى بود و هم پرچمهاى دموکراتیک غربى را از واقعیت دموکراسى اصیل، بیگانه مى‌شمرد و آن‌ها را سازگار با آرمانهاى مورد ادعاى نظریه‌پردازان طرفدار دموکراسى نمى‌دانست. ایشان بارها برترى حکومت اسلامى را بر دموکراسى و پاسدارى از بهاصطلاح حقوق شهروندى در همه زوایاى سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى یادآور مى‌شدند و آن‌را دموکراسى حقیقى و درست مى‌دانستند.

۴.     مردم کانون اصلى قدرت نرم جمهورى اسلامى‌
بر همگان روشن است که از ابتداى انقلاب اسلامى تا هم‌اکنون، همواره حضور مردم در عرصه‌هاى مختلف با سه مشخصه محورى ایمان، اتحاد، آگاهى و بصیرت، نقش اساسى و محورى را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامى داشته است و طبیعى است که براى تقویت نظام و عزت و اقتدار بیشتر آن همراهى متحدانه و منسجم و البته بهموقع و بههنگام توده‌هاى مردم لازم و ضرورى است، از اینجهت است که دشمنان و بدخواهان ملت شریف ایران در تلاش بوده و هستند تا شاید با دلسرد کردن مردم و یا تغییر ذائقه متعهدانه و انقلابى آنان، زمینه تضعیف انقلاب و سپس گستراندن دامنه سلطه و نفوذ دوباره خود بر جامعه و مردم ایران را دنبال نمایند. اینجاست که حضور پرشور و آگاهانه پاى صندوقهاى رأى علاوه بر این‌که یک تکلیف دینى مى‌باشد، مجاهدت و مقاومتى نیز در برابر خواست و فتنه دشمنان نیز تلقى مى‌گردد و البته در اینراستا براى انسجام‌بخشى بیشتر توده‌هاى مردم، نقش خواص بابصیرت و بى‌منت و وظیفه‌شناس، بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

۵.     عبرت از فتنه آمریکایى ۸۸
در جریان انتخابات ریاست جمهورى دوره دهم در سال ۱۳۸۸ مردم ایران شاهد فتنه‌اى مرموز بودند که البته فرمان آن در دست دشمنان ملت ایران، سرویسهاى وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل بود و با بسیج رسانه‌ها و اپوزیسیون خارج از کشور به همراه عناصرى از خواص بى‌بصیرت داخلى با بهانه قرار دادن موضوع ساختگى تقلب در انتخابات، شیرینى حضور قریب به ۴۰ میلیونى مردم در پاى صندوقهاى رأى را که بهنوبه خود نشانى از عزت و افتخار ملت بزرگ ایران اسلامى بود، به کام مردم و دلسوزان کشور و انقلاب، تلخ نمودند و از این رهگذر خسارت مادى و معنوى فراوانى به نظام و انقلاب و مردم تحمیل گردید. این حادثه تلخ، درسها و عبرتهاى فراوانى را به‌جاى گذارد که لازم است ضمن هوشمندى و رصد ضدانقلاب و جبهه استکبار که همواره به‌دنبال سوءاستفاده از پدیده‌ها و حوادث داخلى هستند، همه کسانى که دل به عزت و اقتدار و امنیت کشور دارند، با محور قرار دادن مُر قانون، در چارچوب قوانین مصوب و در مدار نهادهاى قانونى نظام، فرایند انتخابات را پى گرفته و شأن مردم‌سالارى دینى را با انجام انتخاباتى در طراز مردم ایران و با نهایت امنیت و سلامت برگزار کرده و برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات انقلاب اسلامى بیفزاییم. قطعاً در اینراستا حسن انجام وظیفه مجریان و ناظران انتخابات که همگى عناصر با فرهنگ و غیرتمند جامعه هستند و با رعایت همه اصول و ضوابط قانونى، مصالح و منافع نظام و جامعه اسلامى انقلابى را بر هر موضوع دیگرى ترجیح مى‌دهند و در جریان انتخاباتهاى گذشته نیز ثابت نمودند که نه تنها ادعاى تقلب در فرایند انتخابات در ایران جایى ندارد بلکه در دنیا بهلحاظ سلامت و اجراى انتخاباتى در سطح استانداردهاى بین‌المللى کم‌نظیر و بلکه بى‌نظیر است.
در نتیجه آنچه براى توده مردم ایران، اعم از خواص و عوام، باید مدنظر باشد این است که دموکراسى غربى، در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تأمین‌کننده مصالح مادى مردم است، در حالىکه حکومت اسلامى برآمده از اسلام ناب، علاوه بر این، وظیفه اصلى خود را انسان‌سازى، بازسازى و بالابردن امور معنوى و ارزشى مردم بهشمار مى‌آورد و خدامدارى را جایگزین فردگرایى و انسان‌محورى و سیاست‌بازى مى‌کند و این همان اصل اساسى است که به فرایند انتخابات از ابتداء تا انتهاى آن و به موضوع محورى آن، که رأى دادن مردم است، رنگ ایمانى، عبادى، الهى و قابل احترام مى‌بخشد. ان‌شاءالله.‌
انتهای پیام/