دانش و فناوری » علم و دانش
کد خبر : 153
یکشنبه - 4 مهر 1395 - 13:10

دستگاه نوروفیدبک نسل دوم طراحی و ساخته می‌شود

محققان دانشگاه تربیت مدرس در حال طراحی دستگاه نوروفیدبک نسل دوم با پایش توجه دیداری شخص هستند.

دستگاه نوروفیدبک نسل دوم طراحی و ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمحمدفیروزآبادی مجری پروژه «طراحی و پیاده‌ سازی نوروفیدبک نسل دوم با پایش توجه دیداری شخص» درباره این پروژه که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال انجام است اظهار کرد: در دستگاه‌های نوروفیدبک، با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد صوتی یا تصویری به فرد، تلاش می‌شود نوعی تغییر در فعالیت الکتریکی مغز ایجاد شود. بنابراین می‌توان گفت نوروفیدبک، شیوه درمانی بر مبنای تغییر در امواج مغز است.

فیروزآبادی ادامه داد: مطالعات درباره نوروفیدبک از اواسط قرن بیستم آغاز شده و هنوز هم یکی از حیطه‌های فعال پژوهشی در علوم مغز است.

وی افزود: در ایران نیز این دستگاه‌ها نخست وارد شده و در حال حاضر نیز با توجه به مدل‌های خارجی، ساخته می‌شود اما ما در نظر داریم با تغییرات نرم‌افزاری و پایش توجه دیداری شخص، نسل دوم این دستگاه‌ها را به صورت بومی در کشور ایجاد کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین بیان کرد: استفاده از نوروفیدبک در بهبود و درمان برخی انواع اختلالات ذهنی-مغزی مانند افسردگی، وسواس و درمان اعتیاد کاربرد دارد. هم‌چنین می‌توان برای ارتقاء کارکردهای مغزی هم‌چون بهبود حافظه و تمرکز از آن بهره برد.